רשימת הבלוגים שלי

יום שישי, 25 ביולי 2014

פרשת השבוע מטות

מאת הגה"צ הרב אליעזר ברלנד שליט"א:

"גואל הדם"כשמשה היה בגיל מאה ועשרים ה' אמר לו – משה! אם אתה רוצה להמשיך לחיות! אם אתה רוצה לחיות חיים ארוכים! אתה יכול! אתה יכול לחיות עוד הרבה שנים! אבל אם אתה רוצה לעשות מצוה עוד יותר גדולה מלחיות עוד הרבה שנים! תדע לך שיש מצוה עוד יותר גדולה מלחיות! מה יכול להיות מצוה יותר גדולה מלחיות? מה יכול להיות מצוה עוד יותר גדולה מהחיים של משה רבנו? מה יותר מצוה מזה, שמשה ימשיך לחיות אתנו, וינהיג אותנו, ויוריד לנו כל יום תורה מהשמים? איזה מצוה יותר גדולה מהחיים של משה? אומר לו ה' – "נקום נקמת בני ישראל מאת המדינים ואחר תאסף אל עמיך" אם אתה רוצה לחיות עוד, אתה יכול! על ידי שתדחה את הנקמה מהמדינים אתה תמשיך לחיות! אם תדחה את הנקמה לעוד עשר שנים! אתה תחיה עוד עשר שנים! אם תדחה את הנקמה לעוד מאה שנה, אתה תחיה עוד מאה שנה! אבל אני אומר לך, אני מרמז לך, שיש מצוה יותר גדולה מלחיות! והיא לגאול את הדם של עם ישראל! לגאול את החרפה של עם ישראל! זה שגויים מתעללים והורגים בעם ישראל, לנקום בהם! זה יותר גדול מהחיים שלך!ה' אמר למשה – תדע לך! יש דבר שהוא יותר גדול מהחיים שלך! כ"ש "אל נקמות ה' אל נקמות הופיע" גדולה נקמה שניתנה בין שתי אותיות. הנקמה היתה הדעת האמיתית של הקב"ה! זה היה הרצון האמיתי של הקב"ה למשה!

להמשך כנסו כאן

הקב"ה רימז לו שיותר גדול מהכל, זה לנקום את נקמת עם ישראל, לגאול את הדם השפוך של עם ישראל.משה אמר לה' – מה?! הנקמה במדין זה יותר מהחיים שלי?! אז ה' אמר לו – כן, הנחת רוח האמיתית שלי זה שתנקום נקמת בני ישראל! זה יעשה לי יותר נחת רוח מאשר החיים שלך! משה הבין את הכל ואמר – מה... בשביל שאחיה עוד כמה שנים אני אעכב את נקמת בני ישראל?! ובאמת כל העבודה שמשה היה עושה עוד מאה שנה וגם עוד מאתיים שנה שהיה מוסיף לחיות, זה לא ידמה לרגע אחד לשניה אחת, שנוקמים את נקמת ישראל! שמרגישים את הצער של עם ישראל.אומרת הגמרא בברכות ל"ג – גדולה דעה שניתנה בין שתי אותיות (בין שתי שמות ה') "אל דעות ה' " וגדולה נקמה שניתנה בין שתי אותיות כ"ש "אל נקמות ה'".מה השייכות בין דעה לנקמה? הרב'ה מסביר בתורה כ' שה' משפיע את הדעת, את התורה לעולם, רק על ידי הנשמות האלה שסובלות את המרירות הכי גדולה! רק דרך הנשמות שנהרגות על קידוש ה'! רק דרכן עוברת התורה. ה' משפיע את הדעת לעולם את התורה לעולם, לא דרך העשירים ולא דרך החכמים אלא דרך הנשמות שעוברות את המרירות הגדולה ביותר. ואין מרירות יותר גדולה מאלה שנהרגים על קידוש ה'.אומר הזוהר הנשמה שנהרגת על קידוש ה', באמת היא צריכה להיכנס ישר לגן עדן! אבל היא לא נכנסת לגן עדן, היא יושבת על שערי גן עדן, היא יושבת בפתח של גן עדן, והיא אומרת - אני לא אכנס לגן עדן עד שה' יגאל את הדם שלי! אני לא אכנס עד שה' ישמיד את הרוצחים האלה! ויעקור אותם מהעולם! וכל עוד שאין נקמה של הנשמות האלה, אז הן לא נכנסות לגן עדן ובגלל זה (בגלל שהן לא נכנסות לגן עדן) אי אפשר להשפיע דרכם את השפע לעולם, אי אפשר להשפיע את הדעת לעולם. וזו השייכות בין דעה לנקמה, שכל עוד שאין נקמה לאלה שנהרגים על קידוש ה', הם לא מוכנות להכנס לגן עדן, וממילא אי אפשר להשפיע דרכן דעת לעולם. וזה הסוד שהתגלה למשה רבינו בפרשת "גואל הדם" ולכן משה הבין שצריך את הנקמה של בני ישראל כדי שהנשמות יכנסו לגן עדן ועל ידי זה יהיה אפשר להשפיע דעת לעולם שפע לעולם.דבר ראשון זה לנקום את הנקמה מאלה שקיפדו את חייהם באמצע, דבר ראשון זה לנקום את הנקמה מאלה שגרמו לזה. כתוב שהשמש כל בוקר צועקת ובוכה והיא שרה "אל נקמות ה' אל נקמות הופיע" וכל בוקר היא לא מוכנה לזרוח עד שינקמו את הנקמה של עם ישראל! היא לא רוצה לזרוח! עד שמכריחים אותה לזרוח על ידי שיורים בה חיצים וחניתות כמו שכתוב "שמש ירח עמד זבולה לאור חיצך יהלכו לנוגה ברק חניתך" (חבקוק ג).השמש רוצה להישאר ברקיע "זבול" היא בכלל לא רוצה לרדת להאיר לעולם! השמש וגם הירח לא רוצים לרדת לעולם עד שיורים בהם חיצים וברקים הם כל יום אומרים - לא נצא עד שלא תנקום את נקמת עם ישראל עד שלא תנקום את נקמת הדם השפוך. "הרנינו גוים עמו כי דם עבדיו יקום ונקם ישיב לצריו וכפר אדמתו עמו" מה זה "הרנינו גוים עמו"? מה זה "הללו את ה' כל גוים שבחוהו כל האומים כי גבר עלינו חסדו"? למה הגוים צריכים להלל ולשבח את ה'? אלא כל העולם יודע שהתורה של ישראל זה תורת אמת! האלוקים של ישראל זה אלוקים אמת! וכשהם רואים שיש צרות לעם ישראל, אז כולם נופלים מהאמונה! כל הגוים נופלים מהאמונה! הם אומרים מה...היהודים זה עם שקט! לא מזיקים לאף אחד! לא עושים רע לאף אחד! למה קורה להם ככה? כל העולם מסתכלים ומחכים – ה' ינקום את דם עמו ישראל! או לא ינקום! הרי יש להם אלוקים אמת! מתי הוא ינקום? למה הוא לא נוקם? וכששומעים שהוא נוקם, כשרואים שהוא נוקם נקמת דם עבדיו השפוך! אז "הרנינו גוים עמו כי דם עבדיו יקום" הם מהללים את ה'! כל הגוים חוזרים לאמונה שלהם! כולם מתחילים להאמין שה' הוא האלוקים! ה' צריך לנקום את נקמת ישראל גם בשביל הגוים! כי גם כלפי הגוים יש חילול ה'! כי כשהגוים רואים שנהרגים יהודים! שמתעללים ביהודים! הם חושבים שהאלוקים של היהודים חלש חס ושלום, שיהודים נשחטים אז הגוים מאבדים את האמונה! ועל ידי הנקמה מחזירים להם את האמונה!שה' נוקם נקמה ברוצחים זה רק בשביל הגוים! זה לא בשבילנו! אותנו לא מענייןמהנאצים, מהמחבלים, מכולם, הם לא יותר מנחשים! מעקרבים! כמו שהנחש חי והעקרב חי וזה לא מעניין אותנו ככה הם לא מעניינים אותנו, להם את האמונה.אומר האר"י הקדוש שיש מלאך מיוחד בשמים שמקבל את כל מי שנהרג על קידוש ה'! כי אלה שנהרגים על קידוש ה' הם באמת הצדיקים הכי גדולים שבדור! ואם היינו זוכים, הם היו נשארים בחיים חוזרים בתשובה ומאירים את הדור. כשאדם מישראל נהרג על קידוש ה' על ידי אומות העולם, צריך לדעת שזה לא נשמה רגילה! אלא זו נשמה מיוחדת, שכשהיא יורדת לעולם אז היא יורדת על תנאי שאם עם ישראל לא יעשו תשובה אז היא תהיה מוכנה למות על קידוש ה'! ולפני שהיא יורדת לעולם מתנים איתה! שכשיגיע הרגע ויתגברו עוונות הדור אז את תמסרי את עצמך על קידוש ה'! ועל סמך זה את יורדת לעולם! צריך לדעת שכשנהרג יהודי על קידוש ה' על ידי אומות העולם אז אפילו שהוא לא צדיק וזה גם לא משנה אם הוא דתי או לא דתי אפילו אחד שלא שומר שבת אפילו אחד שלא יודע שיש בכלל תורה, מיד הוא נכנס לגן עדן! מיד הוא עולה את כל המדרגות שבעולם, בשניה אחת הוא מגיע לדרגות הכי גבוהות, שלוקח להגיע אליהם כמה מאות שנים, כמה גלגולים.כי כל החיילים שהולכים במטרה להגן על עם ישראל ונכנסים בתוך האש והם בכלל לא יודעים אם הם יחזרו בחיים והעיקר אצלם זה רק עם ישראל! רק להגן על עם ישראל! אז בזכות הכוונה הזאת, בזכות המסירות נפש הזאת, ברגע שנהרגים על קידוש ה', באותו רגע מעלים אותם את כל המדרגות ומכניסים אותם לכל ההיכלות. אדם חייב לעשות דין וחשבון עם עצמו! הוא חייב על פי הלכה לעשות דין וחשבון! אדם שומע קולות! בכיות! זעקות! שאגות של מטורפים! הריגות! רציחות! יש לו מצוות עשה מהתורה לזעוק! להתריע! לעשות תפילות ופעולות להמתיק את הגזירות! אחת מדרכי התשובה היא, שמיד שבאה צרה על הציבור, צריך לזעוק ולהתריע כ"ש "הצר הצורר אתכם והרעותם בחצוצרות" (במדבר י'-ב') וזה חיוב ממש!אומר הרמב"ם בהלכות תענית פ"ג זה חיוב ממש! זה לא סתם! אין דבר כזה שבמקרה פתאום! כמה השתגעו! כמה נהיו מטורפים! אין מקרה! מהשמים שולחים איזה משוגעים שלא אכפת להם שיהרגו אותם שישחטו אותם, והם רק רוצים להירשם בספרי ההיסטוריה שהם הרגו מיליון איש, שני מיליון איש.ולכן צריך להתעורר! להתעורר!צריך להתרגש מכל דבר שקורה! צריך לדעת זה העוונות שלנו! יש פה עוונות! ויש פה עבירות! ואם ישבו בבית ויגידו זה מקרה.. זה מנהג העולם... מה.. תמיד יש מלחמות! יהיה ניסים זה יעבור! אומר הרמב"ם זו מידת אכזריות!! אם יש כאלה הריגות! כאלה רציחות! כאלה קולות! כאלה שאגות! פירושו שיש עבירות נוראות! עבירות רבות! וכבר כמעט הגדישו את הסאה! אדם צריך לדעת אם יש כאלהצרות אז אני אשם! אני הגדשתי את הסאה! וצריך לעשות תשובה ולהתפלל ששום יהודי לא יפגע ושום יהודי לא יהיה לו צער.כי אומר האר"י בליקוטי תורה על הפסוק "באו ימי הפקודה באו ימי השילום" (הושע ט'-ז') שיש עבירות רבות, שכבר גודשת הסאה, אז מגיעים ימי הפקודה, מגיעים ימי השילום. וכשמגיעים ימי השילום אז ה' שולח כמה משוגעים כמה מטורפים שלא אכפת להם אם הם יצליחו, שלא אכפת להם כלום! הם רק רוצים שירשמו אותם בספרי ההסטוריה שהם רצחו והרגו.ולכן אומר הרמב"ם אם אדם לא עושה תשובה בכזה מצב, אם אנשים לא מתעוררים מהצרה הזאת, אז זה דרך אכזריות! וזה יכול להוסיף צרות אחרות חס ושלום! אדם חייב לדעת שהוא חייב להמתיק את הגזירות הנוראות האלה! הוא לא יכול לשבת בשקט ולהגיד יהיה ניסים! ודאי שיהיה ניסים!! אין שום ספק בזה!! אבל צריך שיהיה לו חלק בניסים האלה, צריך שיהיה לו חלק בהמתקה הזאת, הוא צריך להתפלל בכוונה, ללמוד, לבכות, ולהגיד תהילים, להתבודד יותר חזק! עם יותר לב נשבר! ולהרגיש את כל הפחדים שיש לאנשים,להרגיש את כל הצער ואת כל הייסורים שיש לאנשים ולעשות תשובה.
שבת שלום.

תגובה 1:

  1. דיבורים מיוחדים וכל כך מתאימים לתקופה!

    השבמחק

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.