רשימת הבלוגים שלי

יום שישי, 22 במאי 2015

מנהגי ברסלב לחג השבועות עפ"י מוהרא"ש זצוק"ל


  • מוהרא"ש נהג לעורר את תלמידי "היכל הקודש" בימים הסמוכים לחג השבועות שיחדשו עצמם בלימוד חמישה עשר שיעורים שתיקן מאז ומקדם לתלמידיו, שהם: 1) חומש ורש"י עם התרגום מפרשת השבוע 2) תנ"ך 3) משניות 4) תלמוד בבלי 5) תלמוד ירושלמי 6) תוספתא 7) מדרש רבה 8) מדרש תנחומא 9) רמב"ם  10) טור 11) שולחן ערוך 12) זוהר הקדוש 13) תיקוני זוהר 14) ליקוטי מוהר"ן 15) ליקוטי הלכות. והיה רגיל להתבטא, שחמישה עשר השיעורים האלו הם "החומש והמעשר" שלנו - שאנחנו נותנים צדקה כביכול אליו יתברך, כי יש עשירים שנותנים צדקה מממונם ביד רחבה, חומש ומעשר מכל רכושם, וכמו כן יש לומדי תורה שנותנים צדקה ביד רחבה על ידי לימודם (שיחות מוהרא"ש)

  • במשך ליל שבועות היה מוהרא"ש יושב במקומו בבית המדרש ועוסק בתורה ובתפילה בהתעוררות עצומה, וחלק מהזמן היה יוצא לביתו להמשיך בהתבודדות נפלאה שם. ולפני תפילת שחרית היה נכנס לטבול במקווה, שעל טבילה זו לקראת קבלת התורה מחדש בשחרית אמר כי היא "מביאה את האדם להתבטלות נוראה באור האין סוף ברוך הוא, וממשכת עליו קדושה עליונה מאוד", ולאחר מכן היה מתפלל תפילת שחרית בהנץ החמה (מפי הרב משה קורץ ותלמידים)
  • היה נוהג ומנהיג לתלמידיו להיות ער בכל ליל שבועות ולומר אז את פסוקי התנ"ך - פסוק ראשון ואחרון מכל פרשה ומכל ספרי הנביאים והכתובים, ולאחר מכן לומר את כל התרי"ג מצוות. ובכל שאר הזמן להתבודד הרבה ולבקש מהקדוש ברוך הוא לזכות לקבל את התורה מחדש (מכתבי מוהרא"ש)
מנהגי החג
  • כמנהג ישראל, נהגו גם בבתי המדרש של מוהרא"ש לקשט בענפי עצים ופרחים לכבוד חג השבועות, והיו שנים שמוהרא"ש עצמו נטל חלק במלאכת הקישוט לכבוד התורה. ופעם אמר טעם למנהג ישראל קודש לקשט את בית המדרש עם עשבים ופרחים, שזה כדי לעורר על עניין התפילה, שעיקר שלמותה הוא בין עשבי השדה, וכמו שכתוב (בראשית כד, סג): "ויצא יצחק לשוח בשדה", ואמר שמקשטים את הבתים ובתי המדרש לכבוד מתן תורה כדי להזכיר לעצמנו "שנתפלל להקדוש ברוך הוא שנזכה לטייל בכל מקומות התורה" (מפי תלמידים ומשיחות מוהרא"ש)
  • תלמידיו של מוהרא"ש נהגו גם לקשט לכבוד החג את מקום ישיבתו בבית המדרש עם מעין סוכה עטויה בענפים ופרחים ומוהרא"ש היה יושב בתוכה (מפי תלמידים)
  • אחרי תפילת שחרית היה מוהרא"ש עולה לביתו ועושה שם קידוש עם סעודת מאכלי חלב, ולאחר מכן בשעות הצהריים, לאחר מנוחה, היה אוכל סעודה בשרית לכבוד החג (מכתבי מוהרא"ש).

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.