רשימת הבלוגים שלי

יום חמישי, 7 במאי 2015

מכתבים קצרצרים


ימים טובים כאלו שירבו ועוד איך - אבל איך זה קרה של"ג בעומר הפך להיות מה שהוא היום
צריך לחיות כמה דורות בשביל להבין זאת, ומספיק בגילי לשאול שאלה איך זה קרה לל"ג בעומר שהפך למה שהוא היום. בשנים הראשונות שלי למרות שאני ירושלמי ושם היו הדלקות, מה שרואים היום זה לא מה שהיה אז, ולא רק שלא היה, היו מי שדיברו נגד וטענו כי מעולם לא ראו זאת אצל אבותיהם, עד שנלחמו ואף נשאו דרשות נגד המדורות של ל"ג בעומר, והדברים הגיעו עד לכדי זריקת בחורים מישיבות בגלל שהם עשו מדורות בל"ג בעומר, ודוקא שם היכן שכל כך נלחמו בזה נמצא היום אלפים ואולי אף עשרות אלפים מגיעים להדלקה, איך ומה הוביל למהפך הזה

האהרוני בזמן היותו ראש ישיבת מונרו בסאטמאר לחם מלחמת חרמה נגד ההדלקות של ל"ג בעומר וסילק בחורים מן הישיבה בגלל שהשתתפו בהדלקות
להבין את הדברים ניקח דוגמא אחת ויש הרבה דוגמאות כאלו, והסיבה שאני מביא את זו, מפני שהיא מונצחת בכתובים באודיו ווידאו כל אחד יכול לשמוע את הדרשות מה הוא אמר ואיך הוא נלחם נגד. היה זה לפני לא כל כך הרבה שנים כשהאהרוני מסאטמאר אז היה רק אהרן טייטלבוים ראש הישיבה של סאטמאר במונרו, נכנס לישיבה ונשא דברים חריפים נגד ההדלקות של ל"ג בעומר, הוא שמע כי בחורים בשנה קודמת הלכו להדלקות של אחרים, וזה הכעיס אותו נורא הוא טען כי מעולם בהיסטוריה של סאטמאר ורבותיה לא היה דבר כזה הדלקה בל"ג בעומר, וחדש אסור מן התורה, ולכן אסור לבחורים ללכת להדלקות כלשהן, הוא דיבר על כך שרועים בשדות אחרים הולכים למקומות שאין סאטמאר שלימה עימם, ולא אוהב זאת, ולכן שישארו בישיבה בכל הל"ג בעומר מי שחלילה יילך למקום אחר יעיפו אותו מן הישיבה. בחורים הציעו לעשות הדלקה בישיבה אז לא יצטרכו ללכת למקומות אחרים, וכאן הוא יצא למלחמה עד כדי שהזהיר, שאם חלילה מי יעשה הדלקה בקרית יואל או מחוץ לעיירה הוא יעיף את הבחורים הללו מן הישיבה מיד

כשאהרוני הפך לאדמו"ר הבין כי אם הוא לא עושה הדלקה חסידיו ירעו בשדות אחרים אז בשביל למנוע זאת הודיע כי מעתה הוא עושה הדלקה ועל כל החסידים לבא אליו וחלילה לא ללכת לאחרים
מה ששינה את הדברים מן הקצה אל הקצה היה כשיועציו פקחו את עיניו שאם בל"ג בעומר הוא לא עושה כלום, חסידיו יילכו למקומות אחרים. הוא חשב כי יעשה טיש ארוך ימשוך את הזמן וככה ימנע מהם ללכת להדלקות, אבל אמרו לו כי ההדלקות נמשכות כל הלילה, ומן הטיש שלו יסעו לווילימסבורג בורו פארק ומקומות אחרים, ולא יצליח למנוע את ההליכה למקומות אחרים. אז נמנו וגמרו כי מעתה הוא עושה הדלקה במונרו ומצוה על כל חסידיו כולם חייבים לבא אליו, וככה הוא מקוה כי לא יילכו למקמות אחרים, ולמרות הדרשות הכל כך חריפות נגד, ולמרות שזעק כי חדש אסור מן התורה, ולמרות שזעק כי מדובר במנהגי הפשרנים והעקומים מי שאינם הולכים בדרך האבות, הוא הודיע כי הוא משנה דעתו, מבלי שהסביר עד היום הזה, האם עכשיו האבות של סאטמאר כן עשו מדורה בל"ג בעומר, מה קרה שהחליט לשנות. - הבעיה של האהרוני שאת האמת אינו יכול לומר, כי החשש שירעו בשדות אחרים, זו כל הסיבה מדוע הוא עושה הדלקה בליל ל"ג בעומר

לא רק בסאטמאר גם במקומות אחרים שלא נהגו לעשות זאת החלו לעשות בשביל למנוע מן החסידים ללכת לאחרים
ישנם מי שאומרים שמתוך שלא לשמה בא לשמה, וגם אם לא יגיע לשמה, אין כל רע בדבר הזה, ויחד עם זאת עושים דבר טוב אז מדוע לא. הבעיה כאן זו איננה קנאת סופרים אלא חשש שמא ירעו בשדות אחרים. זה מזכיר לי את אותו רבי ידוע בירושלים ששמע על אחד מחסידיו כשהיה באנטוורפן הלך בליל שבת לרבי שמחלק שום, כשהחסיד בא לטיש הוא ביזה אותו לעין כל, נתן לו שום, וכך שלח את המסר לחסידיו שככה ייעשה לכל מי שיילך לטיש של רבי אחר. החשש הזה גרם וגורם לכל כך הרבה טישים ודברים אחרים שעושים, למנוע את הנדידה למקומות אחרים, חוששים שמא מי ילטוש עיניים למקום אחר, לא רוצים בשום אופן שיילכו, אז מקריבים את עצמם את אמונתם ואת מנהגיהם למען השמירה על הבהמות שישארו בעדר שלהם ולא חלילה בעדר של מישהו אחר. זה מה שגרם והביא לכזה היקף של מדורות והדלקות ל"ג בעומר כולל טישים, שמטרתם אחת ויחידה, להבטיח שבשר התותחים שלך חזק יותר

למירון נסעו תמיד אבל ההיקף השתנה בגלל הנוכלים המרמים את הציבור
במשך של מאות שנים נסעו למירון בל"ג בעומר, גם אני הקטן לפני 60 שנה כבר זכיתי להיות שם בפעם הראשונה, תמיד מצאו שם ספרדים ששהו שם במשך של שבועיים, היו מקימים אוהלים שוחטים כבשים, הנסיעה לשם מירושלים היתה קשה מאוד היום עושים זאת במחצית הזמן, גם הח"י רוטל וכול הסיפורים האלו ידועים מזה שנים, אבל בעוד שאז היה זה בהיקף של אולי חמשה אחוזים מימינו, ואכן חילקו שתיה ואוכל, במשך השנים זה הפך להיות עסק של מרמה ושקר, החלו להמציא סיפורים על ישועות וסגולות, על פתחים שמעולם לא היו, ואם כן לא יודעים היכן היה, וציבור תמים שכל כך רוצה ומחפש סגולה וישועה נופל בפח של אותם נוכלים, מגיע בהמונים ושורף את כספו על שטויות. ישנם מי שמאמינים שהנסיעה למירון בל"ג בעומר זה דבר גדול, למרות שכל כך הרבה  מגדולי ישראל לא נסעו לשם אף פעם בל"ג בעומר, גם מי שנוסעים במשך השנה העדיפו ביום כזה לא להיות שם בשל מה שקורה שם, והשהייה שם שעות גם לא מובן, בכל מקום שעולים לקברו של צדיק, שוהים עשירית ממה ששוהים שם, עושה רושם שרוב רובו של הציבור מגיע למען הכיף, להיות עם ההמון הגדול, האוכל שמחלקים, יש להם יום של התפרקות, שרים מדברים אוכלים, ויחד עם זאת מרגישים שאף עשו דבר טוב חלילה לא שרפו יום

מגזימים בהדלקות ובנסיעות למירון איבדנו פרופורציה
חלילה לזלזל בהדלקות ובנסיעה למירון, אבל לכל דבר יש קוו עד להיכן מותר ומה עובר את הקו, ולא רק שלא עושים יתכן ואף אסור. הדלקות שנעשות לשם הדלקה הינן טובות ויפות, אבל אלו שנעשות רק לשם שלא יילכו לאחר, ספק אם יש לזה ערך, במיוחד כשאומרים במפורש כי מדובר בחדש וכי הם לא שמעו אף פעם בעבר מדבר כזה - ראה ושמע את נאומו של האהרוני מסאטמאר איך שהוא מזלזל בכל הענין הזה - שימו לב, אחיו הזאלוני אינו עושה הדלקה משלו, מפני שאביו לא עשה ורבי יואל לא עשה ולא שמעו על כך בסאטמאר לכן הוא לא משנה למרות החשש שאנשיו יילכו למקומות אחרים. והנסיעות למירון בצפיפות שכזו וכשזה לוקח שעות נוספות להגיע בשל העומס בכבישים, אין בכך כל מצוה, והסגולות, אני כותב כאן בבירור של מאת האחוזים, כי מדובר בשקרים ורמיה כל מטרתם היא אחת לרוקן את כיס הציבור, מדובר בנוכלים שעובדים עליך מבקשים להעשיר את עצמם, תבדקו ותמצאו כמה דירות יש להם ותבינו כי הסגולה היא שלהם בלבד ולא של הציבור שמגיע לשם כמו טיפש. נכון, קיים היה מנהג של חאלאקע במירון, ונסעו להתפלל שם בל"ג בעומר, אבל שוב, לא בתנאים של היום שהשתנו מן הקצה אל הקצה. אני לא נגד הנסיעה לשם, אני נגד הפיכת היום הזה ליום של כיף ותענוג, לא זו מטרת ל"ג בעומר

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.