רשימת הבלוגים שלי

יום שישי, 3 ביולי 2015

מכתבים קצרצרים


אין צורך בהסכם צריך 'שלום' פשוטו כמשמעו
מחלוקות האחים האדמורי"ם בכמה משפחות, גיסים ובני דודים היא רעה חולה ביהדות החרדית, אנו סובלים מן המחלוקות הללו עשרות שנים ובעוד שהאדמורי"ם והרבנים מטיפים לציבור, לעצמם אין מי שיטיף, ככה שהמחלוקות הפכו להיות קדושים, כל צד קידש אותה כאילו הן מחוייבות המציאות, בנו עליהם בניינים שלמים, כל צד מסביר מדוע הוא צודק וכך צריך להיות, ואינם קולטים כי העולם לא גולם, וכי בסופו של דבר כל מי שמושך מחלוקות כאלו לאורך ימים מפסיד בגדול, גם אם הוא מרמה את עצמו כי הוא הגיע לפסגה, טעות בידו, הוא יכל להגיע הרבה יותר רחוק אם היה מעביר על מידותיו ומשחק את המשחק הזה נכון, וויזניץ תוכיח

כל הכבוד לבעלזער הוא עשה את הצעד הנכון
ביקורו הפתאומי, ובעיקר ההפתעה שבלעדיה נראה כי מפגש כזה לא היה יוצא לפועל עורר הרבה הדים, קרו כאן הרבה דברים, הראשונה שהגבאים המקוריים מי שהם יום יום לצידו של האדמו"ר לא היו עימו הם שוהים בחוץ לארץ כך שהם כלל לא היו בעניינים, מפני שאם היו, ספק רב אם היו מרשים לזה לקרות. המציאות שהרבי מבעלזא אמר כי הוא נוסע לנחם אבלים ורק כשיצא משם אמר כי הוא רוצה לעלות למחנובקר כבר היה מאוחר בכדי שהמתנגדים לשלום יוכלו למנוע את הביקור הזה, וכאן עשה הרבי מבעלזא צעד מאוד חכם, הוא תיקן את הרושם הרע שהותירה התנהגותו בחתונה, והוכח לעולם כולו כי לרבי מבעלזא יש ענין בשלום, והסיבה שזה לא יוצא לפועל בגלל אחרים שמונעים זאת. אין זה סוד ששמעון וואלף קליין עושה הכל שהסכם לא יהיה, הוא רוצה שהצד האחר ימחוק כליל את השם בעלזא וזה לא יקרה. ולכן חכם עשה הרבי מבעלזא כאשר החליט כי אין צורך בהסכמים מה שצריך שיהיה שלום, ובמילים אחרות מפסיקים לריב וכבר השגננו רבות

המריבות בבאבוב וסאטמאר הן בושה ליהדות החרדית - ויזניץ הוכיחה שאפשר אחרת
רשימת האחים הרבים היא ארוכה מאוד, אם חושבים אתם כי רק בחסידויות הגדולות מאבקים ומלחמות, אז תלמדו מה קורה אצל הקטנים, לא תאמינו לאן זה מגיע שם, גם היכן שנראה כי האחים מדברים זה עם זה המריבות הן מתחת לשולחן, אין כמעט חסידות אחת ויחידה שיצאה שלימה מן המחלוקות הללו ועד היום הזה סובלים מהם, קחו לדוגמא השבוע חיתנו שני אחים מגורליץ ובאותו יום, בשביל שלבני המשפחה לא תהיה ברירה אלא להתחלק מי הולך לכאן ומי לכאן. אוי לאותה בושה שרבי'ס לא יודעים איך לצאת מפלונטרים כאלו. החסידים באים אליהם לעצות איך לפתור בעיות מן הסוג הזה, והם נותנים להם עצות וכיוווני דרך בתקוה שיועיל, אבל לעצמם הם לא יישמו את אותן עצות ויסיימו את המחלוקת. מה שקורה בסאטמאר ובאבוב היא בושה ליהדות החרדית, בני משפחה אחים ובני דודים מחרימים זה את זה, דבר שקורע את המשפחה כולה. קחו לדוגמא בסאטמאר, האהרוני עם האח הצעיר הקטן המכונה חמשה עשר, ואילו הזאלוני עם אחיו הגדול הרבי מזענטע, האחיות אף הן תופסות צד, והדבר ניכר בשמחות אי אפשר לראות את אלו לצד אלו, ומה אומר הציבור, אם בארזים כך, מה רוצים מן האזובים. יצויין שכך גם בצאנז-קלויזנבורג, הרבי מצאנז היה עכשיו בניו יורק כשכאן היתה שמחה גדולה של חתונת בת האחות והרבי מצאנז לא יכל להיות בשמחה מפני ששם היה האח האחר ושניהם יחד לא יכולים לשבת זה לצד זה

המחלוקת בין בעלזא למחנובקה היתה מיותרת מלכתחילה
אפשר היה להבין את הכעס ברגע הראשון, כשאוייביו של הרבי מבעלזא קיבלו על עצמם את המחנובקער כרבי, אבל לאחר שנרגעים וחושבים אשאל את הרבי מבעלזא, אם הוא היה במקומו של המחנובקער הוא היה מוותר עליהם ונשאר עם בקושי מנין, או שהיה מקבל כמה מאות חסידים על מגש של כסף ועוד עשירים ביניהם מילארדר שמממן את הכל, לבקש ממנו תתנתק מהם היה טפשי מלכתחילה, ובאשר לשמות גם כאן מדובר במחלוקת שטותית, מפני שכל ילד יודע כי בעלזא זה הרבי מירושלים, ולא מחנובקה. נכון שהמורדים הם חסידיו של המחנובקער והם על בתי המדרש שלהם כותבים 'בעלזא' ככה זה היה עשרות שנים וככה זה ימשיך להיות ולא ישנו, זה לא גרע דבר וחצי דבר מבעלזא הירושלמית, והם טפשים שעשו ענין מכך, אם הם היו מתעלמים ולא מראים שזה בכלל מזיז להם, הם היו מוציאים את הרוח מן המפרשים של הצד האחר. מי שילמד את המחלוקת הזו, בעלזא בירושלים היא זו שבנתה את מחנובקה, מפני שבכל מאבק בו היו מי שבאו לחזק אותו ובגדול, הוא לא היה מקבל מאליש ענגלנדר חצי ממה שהוא קיבל אם לא היו לוחמים בו

מחלוקות האדמורי"ם הופכת למחלוקת החסידים וכאן החורבן הגדול
גם ולמרות שהרבי מבעלזא הגיע לרבי ממחנובקה ושני הצדדים מרוצים ואין ספק כי היה זה צעד ענק לקראת שלום אמיתי בין הצדדים, השאלה היא, איך מוציאים את השנאה של החסידים של אלו מאלו. אסור לשכוח, כי שנאה זו התפתחה בגלל המחלוקת של הרבי'ס, זו קידשה אותה ועשתה ממנה 'מצוה', ועתה כשהרבי'ס משלימים זה עם זה, קשה להוציא את השנאה של אלו מאלו במיוחד לאחר 25 שנה שהלך מכות ביניהם ופגיעות קשות כמה פעמים בשנה בהזדמנויות היכן שהם נאלצים להיפגש, כמו ביארצייט בהר המנוחות. יהודי כמו ר' אליש ענגלנדר הבעלזאים הכו ופגעו בו כל כך הרבה פעמים, והשאלה היא איך מוציאים את השנאה שלו לבעלזאים מירושלים. ולא רק הוא גם הצעירים ששנים היו עסוקים בלהשמיץ זה את זה, איך הם יוצאים מן הסיפור הזה שלמים

גם בויזניץ למרות ששלום בין האדמורי"ם שנאה בין החסידים
את המחלוקת בין החסידים יצרו הרבי'ס ועוד הרבה לפני שהפכו לכאלו. קחו לדוגמא את ויזניץ שם התפלגו עשר שנים לפני שהרבי הלך לעולמו, המחלוקת הקשה פרצה כשהיו מי שהחליטו שמחזירים את ר' ישראל לויזניץ, ומאז הפכה החסידות הזו לפלגים, מי הלכו עם ר' מנדלי ומי עם ר' ישראל, ושימו לב, לאחר פטירת ר' משה'לע והאדמורי"ם האחים ר' ישראל ור' מנדלי הכריזו על שביתת נשק וכי הם מכירים זה באדמו"רותו של זה, החסידים לא השלימו, וחלקם הגדול עד היום הזה ממשיך להשמיץ את הצד האחר, למרות המאמצים הגדולים שעושים שזה יבא לזה להראות לחסידים כי בשמחות באים אלו לאלו ואף מבקרים פה ושם זה אצל זה, החסידים לא מקבלים זאת ברצינות ובתוכם הם אנטי האחר, אנשי ר' ישראל משמיצים את ר' מנדלי, ואנשי ר' מנדלי מלאים טענות כרימון על אנשי ר' ישראל, וזאת למרות ה'שלום' שבין האחים. רואים, שלעשות מחלוקת בין החסידים מאוד קל, אבל לעשות לזה סוף זה לא קל, ולכן השאלה הנשאלת בבעלזא, האם שייך שלום בין חסידי בעלזא למחנובקה, מפני שאם לא, אז לא הועלנו הרבה. נכון טוב שהרבי'ס מראים דוגמה טובה זה חשוב לחינוך במיוחד לעתיד, אבל באשר לחסידים כאן צריכים למצוא את הגימיק את הסגולה עם מה שעושים שלום ביניהם וחוזרים למסלול החיים הטובים בלי מחלוקת, אם כי יודע אני שיש האומרים כי אם לא תהיה מחלוקת בין החסידים אין כל טעם בחיים כאלה, המחלוקת היא אשר מביאה חיים לקהילות הללו ובזכותן הן קיימות. יש הרבה אמת בכך, אבל זה נושא בפני עצמו ונדון בו אי"ה בפעם אחרת

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.