רשימת הבלוגים שלי

יום שני, 3 באוגוסט 2015

בסוד שיח - עקב

מאת שאול שיף

זכר לעבדיך לאברהם ליצחק וליעקב אל תפן אל קשי העם הזה ואל רשעו ואל חטאתו. כתב הגר"א: כוונת הכתוב שבזכות שלושת האבות יכופר על "קשי" ,"רשעו" ו"חטאתו". שכל  אות שלישית  בשם האבות - אבר'הם , יצח'ק, יעק'ב הן ראשי תיבות  של רשעו, חטאתו וקשי. והיינו , בזכות אברהם שהוא מידת החסד יכופר על "רשעו" , רשע במזיד. יצחק שהוא  מידת דין  אינו מכפר אלא על חטא - שוגג, ויעקב  שהוא מידת הרחמים מכפר גם על "קשי‎".
מה ה' אלקיך שאל מעמך כי אם ליראה את ה' אלקיך. ושואלת הגמרא במסכת  ברכות דף ל"ג : אטו יראת שמים מילתא זוטרתא היא? ושואל האדמו"ר רבי אברהם מרדכי מגור , מדוע  שואלת הגמרא רק  על יראה . הרי  הפסוק מוסיף ואומר : ללכת בכל דרכיו ולאהבה...ולעבוד. מכאן שהעיקר  הוא יראת שמים . אם יש יראת שמים יש הכל.
ליראה את ה' אלקיך : ל- ר' יוסף בר מבריסק  בא אחד מתלמידיו לבקרו. שאל אותו הרב על שלומו ועל עסקיו. ב"ה - ענה תלמידו -  אני עושה עסקים טובים. כעבור רגעים  ספורים  חזר ושאל  הרב  על עסקיו והסוחר שוב ענהו כנ"ל , ומיד חזר הרב על אותה שאלה, והתחיל הלה לספר לרב פרטי פרטים על עסקיו. הפסיקו ר' יוסף בר ואמר: הכל בידי שמים. אם כן, לא אתה  המצליח בעסקיך  אלא הקב"ה , כי הכל מאתו יתברך שמו. רק דבר אחד נמסר בידי אדם, זו יראת שמים. כששאלתי אותך על עסקיך לא התכוונתי לעסקי הקב"ה  אלא על מצב עסקיך שלך ביראת שמים.
השמרו לכם פן יפתה לבבכם. עיקר השמירה  צריך האדם  בענייני "לכם" , כי בענייני  ה' , בענייני שמים, האדם זהיר יותר, אבל  ביחסים שבין אדם לחברו  יש צורך בשמירה יתירה. (נפלאות גדולות )
ואבדתם  מהרה : תאבדו את המהירות , הפזיזות והמהומה. תכוונו מעשיכם במתינות , בישוב הדעת  ובשלוות הנפש. ( הבעש"ט )
בשבת מברכים חודש אלול . קול דודי דופק וזועק : א ל ו ל ...ואפילו הדגים בים  חלים ורועדים  מהימים הללו. שבת שלום ומבורך  והעיקר להיות בשמחה תמיד .

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.